Blog

  • 10 jaar Fresh!: back to memory lane...

    9 september 2014
    Denise Krul

    Rozengeur en zadelpijn: van 0 naar 10 in 5 minuten

    10 jaar geleden stapte ik met mijn toenmalige zakenpartner (Desiree) het kantoor binnen van de  Kamer van Koophandel. Een hoofd vol ideeën, een droom in ons hart en bezield met een enorme drive. Koud een kwartiertje later stonden we alweer buiten: Fresh! Home Collection was officieel.
     
    Van dekbedovertrekken, nachtkleding en een huispak (ja echt!) zijn we heel steady via yogakleding naar een complete Fresh! Fashion lijn van katoenen jerseys en sweats gegaan. Het leek me heerlijk om van die zachte jersey waar we pyjama’s van hadden ook jurkjes te maken. In die tijd zag je dat eigenlijk nog helemaal niet zo. Het eerste jurkje was een overslag model van licht grijze melange katoen, zacht gebrusht. Het sloeg meteen aan. Zo ook de daarop volgende drie jurkjes. Men vond de combinatie van comfortabel én vrouwelijk heel fijn. We hadden een gat in de markt ontdekt. Dat gaf voldoende vertrouwen om een volledige Fresh! Fashion collectie te gaan ontwikkelen.


     

    Vooruitkijken?

    Het ondernemen past bij mij. Ik houd ervan kansen te ontdekken, out of the box te denken. Maar als je mij nu zou vragen of ik anderen zou aanraden een eigen bedrijf in fashion op te starten, van scratch on? Als ik eerlijk ben geloof ik van niet. Het is keihard werken, waarbij je goed met tegenslagen om moet kunnen gaan, veel improviseren en je creativiteit vaak moet aanwenden voor het vinden van oplossingen voor de raarste problemen. Elke keer denk ik dat ik hier alles toch wel heb meegemaakt en dan doet zich weer iets onverwachts voor. Daarnaast ligt het tempo hoog (we hebben tenslotte te maken met seizoens-collecties), is de concurrentie groot, worden goede ideeën makkelijk overgenomen en nemen de verwachtingen aan alle kanten steeds toe. 

    Of ik het zelf weer opnieuw zou doen? Ik ben bang van wel. Het is ook nogal verslavend en ik vind het nou eenmaal heerlijk om mooie dingen te ontwerpen en die vervolgens te realiseren. Kleding ontwerpen die vrouwen daadwerkelijk mooier maakt is echt mijn passie.

    Daarnaast houd ik ook van vooruit kijken, waarbij ik de ervaringen uit het verleden koester en ze meeneem naar de toekomst.
    Maar nu, nu de stoffen voor de wintercollectie 2015 door mijn handen gaan maak ik in mijn hoofd toch dat reisje van 0 tot 10 jaar Fresh! 10 jaar ups-and-downs, of leermomenten als je het heel zen bekijkt. Ik deel ze graag met jullie.
     

    De Up's:

     
    # 1
    Al kort na de oprichting pikte VT Wonen ons op als nieuw merk. Niet alleen verschenen wij in het blad, ook wilden ze een abowerf (bij een nieuw abonnement ontvangt de abonnee een cadeautje) actie met een dekbed set van Fresh! doen. Het jaar er op waren er zelfs 7 Woontitels die volgden. Het beviel kennelijk goed, want dit hebben we maar liefst 3 jaren op rij mogen doen. Andere tijdschriften, zoals JAN, Happinez, Mama Magazine en Living volgden. Duizenden dekbedovertrekken van Fresh! zijn zo gedistribueerd. Het leverde ons een gestaag groeiend volume Nieuwsbrieflezers en Fresh! fans op.
     
    # 2
    In 2008 werd Fresh! uitgenodigd door de Rai Woonbeurs, een topplek boden ze ons, voor een aantrekkelijk bedrag want deze was last moment vrijgekomen, tegenover VT wonen. We moesten wel snel schakelen, we hadden nog een week of twee de tijd om alles rond te krijgen. En ach, waarom zouden we niet ook een kledingrekje meenemen, met louter maat S want puur bedoeld om te laten zien dat ook dat Fresh! was. Laat dat kledingrekje met die zachte stofjes nou toch waanzinnig veel aandacht trekken op die woonbeurs! Na al die badkamers, keukens en bankstellen vonden de dames het heerlijk om daar lekker te shoppen, gewoon voor zichzelf. Stonden daar vrouwen, ongeacht welke maat ze hadden, zich in die maat S te wurmen, daarbij, bij gebrek aan pashokje, afgeschermd door een plaid van Fresh! omhooggehouden door hun man of een geduldige vriendin. Vanaf dag 2 hadden we daar dus alle maten. De stand puilde uit, wat een gekkenhuis, heerlijk, we hebben daar onvoorstelbaar goed verkocht aan kleding, op een woonbeurs! 
     
    # 3
    De Modefabriek in 2013. Een lang gekoesterde wens: een plekje in de high end hal op de Modefabriek in de RAI in Amsterdam. Een prachtige stand tussen merken als Penn & Inc, Moscow en Summum.  Het was zeg maar ‘The right place at the right time’.  Vanaf zondag ochtend 10 uur, het moment dat de deuren open gingen, was het druk op onze stand. We hadden ons team agenten net uitgebreid van één naar drie en we hebben met z’n vieren non stop staan verkopen. Ondanks de crisis hebben we toen het aantal verkooppunten voor Fresh! flink uit kunnen breiden.

    # 4
    Een beetje een twijfelgeval, deze nummer vier. In 2008 stapte Desiree uit het bedrijf. Ik heb haar vaak gemist. Ik was ook mijn maatje kwijt. Met een zakenpartner kun je samen alles delen, samen je successen vieren, maar ook makkelijker lachen om iets was mis gaat. Maar wat er toen gebeurde was ook heel bijzonder en mooi. Twee regiomanagers boden spontaan aan mij te komen versterken, letterlijk en figuurlijk. Zo kreeg Fresh! haar eerste werknemers. Ze werkten vanuit thuis, het ‘Nieuwe Werken’ avant la lettre. Zelf was ik ondertussen door een hernia gedwongen de zaak vanaf de bank te runnen. Het werd voor mij ook meteen een mooie test in het loslaten en vertrouwen hebben.

    # 5
    We groeiden. Zelfs zo hard dat in 2010 het kleine atelier aan de Vliegdenweg, the place to be voor artistiek Bussum, te klein werd. Artistiek tja, als ik er nu op terugkijk, was het pand toch vooral lichtelijk rommelig. Dat moest anders. In december kwam Richelle het Fresh! team versterken. Samen zijn we een pand aan de Energiestraat in Naarden gaan bekijken. In die oude rubberrubriek zagen we ‘het’ wel gebeuren. Na een fikse opknapbeurt bleek het de meest inspirerende omgeving te zijn en bovendien kantoor én showroom.

    De ups zouden geen ups zijn als er geen downs tegenover zouden staan.

    Ik noem ook even onze grootste missers:

    # 1
    Een van de grootste missers had te maken met een accessoire collectie die ik had laten maken in Bali. Ik was daar op vakantie en ontmoette een Scandinavische dame. Samen gingen we enthousiast aan de slag: tunieken, tassen, armbanden, bikini’s en ceinturen lieten we maken. Bali, ik kan het iedereen aanbevelen, het is echt een heerlijk land, alleen wel wat vochtig. Zeker voor een container die met onze spullen zes weken voor anker lag. De nestels op de tassen bleken uitgevoerd in ijzer, en ijzer en vocht, dat gaat niet zo goed samen. Dus 150 tassen met roestige nestels kregen een retourtje Italië. Het atelier daar heeft ons gered. Ze vervingen de roestige nestels voor prachtige rvs exemplaren, waardoor we gelukkig, zij het met wat vertraging een prachtige tassencollectie hadden aan te bieden.

     # 2
    Als je een bedrijf start wordt je gewaarschuwd niet teveel afhankelijk te zijn van enkele opdrachtgevers. Nou, schaar daar de leveranciers ook maar bij. Januari 2012, onze vaste leverancier, waar we echt blindelings op konden vertrouwen al die jaren … ging failliet! In januari dus, de maand waarop het grootste deel van de voorjaarscollectie altijd werd uitgeleverd! We hebben de productie van de voorjaars collectie toen bij verschillende leveranciers met meerdere ateliers ondergebracht. Uiteindelijk hing, met wat vertraging, toch nog een mooie collectie in de rekken.

    # 3
    De oplossing van voorjaar ’12 was een tijdelijke, dus moest gezocht naar een nieuwe leverancier. Een voor ons nieuwe agent zou ons wel helpen. Alleen vond hij de collectie (inclusief Fresh! Kids) te groot voor één fabriek. Aldus werd deze opgesplitst en ondergebracht bij twee fabrieken. Jammer dat de coördinatie daarvan niet helemaal goed liep. Een van de fabrieken hield zich niet aan de labdips, gebruikte andere knopen, gespen en ritsen en liet de stoffen te laat in productie gaan. De productie van onze kindercollectie konden we zo doende bij lange na niet meer op tijd leveren wat tevens het einde van Fresh! Kids betekende. Het zal je niet verbazen dat we weg zijn bij deze fabriek en inmiddels ook een andere agent hebben.

    # 4
    De fotoshoot is voor mij altijd het ultieme moment; de collectie waar je maanden aan hebt gewerkt hangt op rekjes klaar, het fotomodel gaat in de krullers en de make-up, en dan is het moment daar dat ze de kleding aantrekt en het item gaat leven. Een moment wat vervolgens wordt vastgelegd door de fotograaf, als het goed is… Maar die ene keer wiste het fototoestel, om onduidelijke reden, na 2 uur schieten, alle beelden. Aachhh…

    # 5
    Tijdschrift Ariadne at Home had om een hele collectie Fresh! Home items gevraagd, want 6 pagina’s te schieten. Euforisch waren we! Hoe jammer dat de post onze doos prachtige dekbedovertrekken en plaids een beetje kwijt was geraakt waardoor deze pas 5 dagen na de shoot op locatie arriveerde. Tegenwoordig gaat voor dit soort shoots een koerier op pad. Desnoods rijd ik zelf maar het zal me niet meer gebeuren.

    En nu …. 2015


    Laatst kwam ik nog wat items tegen uit de eerste collectie. Licht grijs melange & wit was de basis, heel puur. Dat pure is er nog steeds. Ook hebben we nog steeds die zachte gebrushte katoenen sweat, hoewel nu met meer accenten zoals Pigmented Dyed wassingen,  aangevuld met bouclé stoffen, subtiele glimmertjes, en mooie zachte breisels. En ook nog steeds ben ik dol op mijn eigen kleding, maar soms is het heerlijk relaxed om gewoon in die slobbertrui en spijkerbroek rond te lopen. Dat relaxte ga je terugzien in onze 2015 Fashion collectie: een beetje bohemian / hippieachtig, in de stijl van Fresh!  

    Dank jullie wel voor 10 jaar Fresh!

    Hartelijke groet,

    Denise Krul
    Fresh! Collection
    Since 2004

     

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

 

Reactie toevoegen

Living

Inloggen Als u al een account heeft kunt u hieronder inloggen met uw e-mailadres en op de regel daaronder uw wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? Klik hier

Inloggen