Blog

  • Blue zones. 7 april, de dag van de gezondheid

    7 april 2018
    Denise Krul

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    7 april, de dag van de gezondheid


    Wat hebben het Italiaanse eiland Sardinië, het Japanse eiland Okinawa, Loma Linda in Californië, het schiereiland Nicoya in Costa Rica en het Griekse eiland Ikaria gemeen? Het zijn duidelijk afgebakende gebieden waar de mensen gemiddeld aanzienlijk ouder worden dan in de rest van de wereld. 90 en zelfs 100 is er niet ongewoon. En, minstens zo bijzonder, deze leeftijd bereiken deze inwoners in uitermate goede gezondheid. 

    Onlangs las ik het boekje 'IKIGAI, het Japanse geheim voor een lang en gelukkig leven'. Alleen de titel al vond ik inspirerend. Behalve dat een lang en gelukkig leven mij buitengewoon lekker lijkt, heb ik een bijzondere liefde voor Japan - heb er ooit stage gelopen - en vind ik oudere mensen vaak reuze interessant. Ze hebben immers veel meegemaakt en een hoop wijsheid opgedaan. 

    Het geheim voor een lang en gelukkig leven blijkt eigenlijk niet eens zo mysterieus. Na interviews met 263 100-jarigen kwamen tien gemeenschappelijke kenmerken naar voren die ook jij en ik makkelijk zouden moeten kunnen volgen:

    1) Bewegen. En dan niet door veelvuldig aan apparaten in de sportschool te gaan hangen, maar je gewoon lopend verplaatsen. Ook tuinieren hoort hierbij. 

    2) 'Ikigai' betekent levensdoel. Hetgeen waar jij 's morgens je bed voor uit wilt komen. Oftewel; 'What makes you tick?' Een doel in je leven kan je levensverwachting zelfs met 7 jaar verhogen.

    3) Verlaag je stress niveau. Stress kun je niet vermijden, wel de manier waarop je ermee omgaat. Klinkt makkelijk, is het niet, maar een ritueel helpt. Een kleine siësta, of Nasa-napje na het eten, een meditatie, een gebed, het kan fantastisch werken om je stress niveau te verlagen.

    4) 80%-regel: bij iedere maaltijd stop je wanneer je het gevoel hebt dat je maag voor 80% gevuld is. Dit maakt dat je ook niet snel dikker zult worden en is aanmerkelijk beter voor je gestel. Ook helpt het om je laatste maaltijd niet te laat te nemen en deze lichter dan je andere maaltijden te laten zijn.

    5) Plantaardig voedsel, vis en soja. Verschillende bonen, (bij voorkeur zelf geteeld ;-), (vette) vis en soja vormen de basis van het diëet van de meeste 100-jarigen. Ik zelf zweer bij een dagelijks ontbijt van glutenvrije cereals en cornflakes, vruchten en soja. Daarnaast eet ik bijna nooit vlees en join daarbij met plezier mijn vegetarische dochter. 

    6) Alcohol. Als je denkt dat je dat wijntje moet laten staan dan heb ik goed nieuws voor je: in de Blue Zones (Behalve de Adventisten in Loma Linda) drinken de ouderen gemiddeld 1-2 glazen wijn of andere alcohol per dag. Wel altijd in gezelschap.

    7) Geloof. Bijna alle ouderen uit de Blue Zones waren aangesloten bij een of andere vorm van kerkelijke gemeenschap. 

    8) Geen pensioen. 65 of 67? In de Blue Zones is dat geen issue. Daar blijft men doorwerken en daar doen ze het goed op. Toevallig ben ik onlangs benaderd door het uitzendbureau Actief 65+: ze gaan voor ons op zoek naar een oude wijze man of vrouw die haar sporen als ondernemer heeft verdiend en word ik vandaag teruggebeld door een model van 71; hoe leuk is dat? 

    9) Familie. Familie komt op de eerste plaats. Veel zorg voor de ouderen uit de familie, maar ook andersom. De betrokkenheid blijft zo optimaal.

    10) Vriendschap en verbondenheid. Verreweg de meeste geïnterviewden hebben een actieve vriendengroep. Het samenzijn maakte een belangrijk onderdeel van hun leven uit. Ook dit punt spreekt mij bijzonder aan.

    Van huis uit heb ik een fantastisch voorbeeld. Mijn vader is met zijn 91 jaar nog altijd bijzonder scherpzinnigheid van geest. Op werkdagen sliep hij ste-vast een kwartiertje tussen de middag, waarna hij weer, op de fiets, naar zijn werk reed, iedere dag, weer of geen weer. 's Avonds om zes uur sloot hij zijn praktijk zodat hij na het eten op tijd op de tennisbaan kon staan of met vrienden bridgen. Het tennissen is sinds 5 jaar vervangen door sporten op de sportschool en biljarten. Het bridgen doet hij nog steeds bij voorkeur met kornuiten uit de hechte vriendenclub die ze nog steeds hebben. Daarnaast volgt hij nog de ontwikkelingen op zijn oude vakgebied door het volgen van openbare lessen, bezoekt hij lezingen over de oude Egyptenaren, kunstmatige intelligentie, beursontwikkelingen, politiek en wat er zoal voorbij komt. En, wellicht ook niet onbelangrijk, zijn vrouw (mijn moeder) is 10 jaar jonger dus dient mijn vader zich wel in te spannen om die een beetje bij te houden. Ik teken ervoor om zo oud te worden. Niet geheel toevallig misschien dat de lievelingskleur van mijn moeder blauw is...

     

    Lieve groet,

     

    Denise

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

 

Reactie toevoegen

Fashion

Inloggen Als u al een account heeft kunt u hieronder inloggen met uw e-mailadres en op de regel daaronder uw wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? Klik hier

Inloggen