Blog

  • De Jeans

    4 juli 2014
    Denise Krul

    De Jeans

     

    Levi Strauss, inderdaad die van de Levi's, emigreerde in 1888 naar Amerika. Aldaar stortte hij zich op de productie van stevige broeken voor de goudzoekers. Aanvankelijk gebruikte hij daar een soort tentdoek voor. Toen deze voorraad doek op was liet hij vanuit Frankrijk een stevige katoen komen, 'Serge de Nîmes' genaamd, wat als snel werd verbasterd tot 'Denim'.

     

    Deze Denim had een zogenaamde 'keper binding', of 'twill', wat een schuin gearceerde structuur heeft en steviger is dan een gewone plat-of linnenbinding. Kenmerkend is verder dat het weefsel bestaat uit gekleurde kettingdraden (dit zijn de opgespannen draden, ofwel 'schering') met witte inslag draden. De donkerblauwe kleuring van de kettingdraden wordt van oorsprong verkregen door het pigment Indigo, in het Frans 'Bleu de Gênes', wat blauw uit Genua betekent. Bleu de Gênes werd vervolgens Blue Jeans of kortweg Jeans.

     

    De broeken van denim hadden wel een probleem; bij de naden van de zakken scheurden ze snel uit, vooral als er spanning op kwam doordat deze gevuld waren met de zware steentjes. Kleermaker Jacob Davis bedacht daar een oplossing voor; door de zakken op de kritieke punten te verstevigen met klinknagels konden ze veel meer hebben. Strauss en Davis vroegen samen patent aan op de spijkerbroek.

     

    Tot 1920 werden de spijkerbroeken exclusief in San Fransisco geproduceerd. Doordat de Amerikaanse soldaten in de Tweede Wereldoorlog broeken van denim droegen werd de jeans ook in Europa bekend.  Het duurde echter nog tot 1959 tot dat de eerste spijkerbroeken naar Europa werden geëxporteerd. In 1965 werden de eerste fabrieken van Levi Strauss & Co in Europa opgezet.

     

    De jeans is door een aantal helden van het witte doek razend populair geworden. Denk aan James Dean, Het bijzondere van de jeans is dat deze door alle lagen van de bevolking wordt gedragen. Een jeans is inmiddels  uit geen enkel modeseizoen meer weg te denken, hoewel elke tijd zijn eigen karakteristieke vormen kent. Daarnaast onderscheidt de ene jeans zich van de andere door de speciale wassing. Veel grote merken hebben inmiddels wel een of meerdere jeans in de collectie.

     

    Er wordt geschat dat de jeans inmiddels zo populair is dat in de gemiddelde kledingkast wel 7(!) stuks zijn te vinden.

     

    Persoonlijk ben ik ook een enorme jeansfan. Feit is dat ik, no matter wat ik in mijn kast heb hangen, echt oprecht eufoor kan raken van een jeans in een goed model met de juiste wassing. Niet voor niets dat ik nu ook voor onze volgende collectie een model speciaal heb laten ontwikkelen.

     

    Debby en ik hebben wel drie uur doorgebracht in een jeansfabriek; proberen het model zo goed mogelijk te beschrijven, de juiste basis denimstof uitzoeken, hoogte van de waistband bepalen, evenals de lengte en breedte van de pijpen, de vorm van de zakken, stiksels, rifets, knopen... Vervolgens naar het dyeinghouse om de wassing te bepalen.

     

    Elk seizoen is er wel iets speciaals 'what makes your heart jumping'; hier kan ik nou helemaal blij van worden! Rond de Mode Fabriek is ie klaar. Dan kunnen we 'm aan onze retailer gaan presenteren voor de preordering. Het is dan nog even wachten, maar in februari moet ie dan toch echt in mijn kast hangen. Nummer 8 denk ik, maar deze is wel heel bijzonder, de eerste van eigen hand...

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

 

Reactie toevoegen

Living

Inloggen Als u al een account heeft kunt u hieronder inloggen met uw e-mailadres en op de regel daaronder uw wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? Klik hier

Inloggen