Blog

  • Kernwaarden: Welke heb jij? En ken je die van ons?

    2 januari 2017
    Denise Krul

     

    Rond de jaarwisseling neem ik, zoals zovelen, altijd even de tijd om stil te staan bij wat het afgelopen jaar allemaal heeft gebracht. Wat hebben we meegemaakt, wat hebben we ervan geleerd, hoe staan we er nu voor, en, misschien nog belangrijker, waar sta ik voor, en hoe wil ik verder?

    Internationaal heeft afgelopen jaar toch vooral in het teken gestaan van de verkiezingsstrijd tussen Trump en Clinton. Daarbij heb ik me weer eens uitermate verbaasd over hoe het toch kan dat twee mensen zo lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan over vrijwel alle zaken die er toe doen. Ze spreken dezelfde taal maar toch ook weer helemaal niet. Of, zoals iemand het zaterdag avond beeldend verwoordde, overal waar mensen samenkomen, of het nou in een bedrijf is, binnen een vereniging, of in de politiek, het is één groot bord met spaghetti van belangen.

    Het heeft me ook weer zelf aan het denken gezet: wat vind ik zelf nou belangrijk? Wat zijn mijn eigen kernwaarden, waarden waar ik voor sta, waardoor ik me bij sommige mensen prettiger voel dan bij anderen?

     

    Dicht daarbij ligt ook de wijze waarop ik FRESH! als bedrijf run, niet alleen mijn lange termijn visie, maar ook de day-to-day business. FRESH! is een bedrijf dat wordt gedragen door een team. Een team zeer gemotiveerde mensen wat er met elkaar voor gaat om wat moois neer te zetten.

    Half december waren we met het team bij elkaar inclusief onze Nederlandse agenten. We hebben het toen ook weer gehad over onze kernwaarden. Gewoon omdat het belangrijk is om deze af en toe naar elkaar uit te spreken, om weer even te eiken, en omdat het eenvoudigweg enorm veel energie oplevert om te zien dat je met elkaar staat voor een aantal elementaire zaken.

    (Her-) ken je onze kernwaarden?

    Ambitieus
    Respectvol & Verantwoordelijk
    Transparant
    Creatief
    Authentiek

    Ambitieus:
    We hebben grote ambities. We zijn begonnen met FRESH! uit te rollen naar het buitenland. We zijn er namelijk van overtuigd dat de Easywear stijl die wij in Nederland mede op de kaart hebben gezet ook in andere landen goed zal kunnen aanslaan. In Nederland is men er inmiddels wel van overtuigd dat  comfort en stijlvol heel goed samen kunnen gaan, nu het buitenland nog. Tbc...

    Respectvol:
    Hier bedoelen wij de originele en bijna letterlijke betekenis van het woord 're-spectare', elkaar 'recht in de ogen kunnen kijken'. Oftewel de ander beschaafd, met waardigheid, behandelen. Dit uit zich o.a. in een goede service verlenen, zoeken naar een oplossing waarbij de ander echt geholpen zal zijn. Maar het betekent voor ons ook dat wij alleen zaken doen met bedrijven die respectvol omgaan met hun werknemers.

    Verantwoordelijk:
    Dicht bij het begrip Respect ligt Verantwoordelijkheid. Wij vinden het belangrijk dat we op een verantwoorde manier omgaan met de middelen waar wij gebruik van maken. Door productie laat je onherroepelijk een foot-print na. Laat dit er dan een zijn met een zo min mogelijke belasting van het milieu, waarbij de kwaliteit en timeless design een lange levensduur garanderen. Door daarnaast veel aandacht aan de juiste pasvorm te besteden en goede service te bieden proberen we het aantal retouren terug te dringen, om ook zo de belasting voor het milieu te beperken. Ik durf wel te bekennen dat ik nogal bezorgd ben over de opkomst van de Fast Fashion ketens. Maar toch koester ik de hoop dat wij, met de bedrijven die voor duurzame kwaliteit staan, een tegengeluid kunnen bieden, voldoende om een belangrijke groep mensen aan het denken te zetten. Hoe mooi zou het zijn als Slow Fashion weer mainstream zou worden?

    Transparant:
    De naam FRESH! is niet voor niets gekozen. FRESH! staat voor Transparant, voor open en eerlijk communiceren, doen wat je zegt en zeggen wat je doet. Open in gesprek met leveranciers, agenten, retailers, klanten. Niet voor niets kunnen onze klanten op onze site een Review plaatsen via de Feedbackcompany. De reviews kunnen wij niet screenen, wat de klant schrijft komt er op. Dit is vaak leuk, heel leuk (we staan al tijden op een 9,6 / 10) maar een enkele keer ook hard of leerzaam. Leerzaam is goed, daar proberen we dan weer wat mee te doen.

    Creatief:
    Onze grote Why is feelgood items maken. Mooie items waar mensen zich goed bij voelen. Kleding die wat voor je doet, die je persoonlijkheid onderstreept, home accessoires die je huis goed doen, waar je blij van wordt als je er naar kijkt. Wij worden er telkens weer heel blij van om mooie collecties te maken waar anderen ook gelukkig van worden. Het creatieve proces dat hieraan voorafgaat vinden wij nog steeds het mooiste wat er is.

    Authentiek:
    In dit creatieve proces streven wij er altijd naar zo dicht mogelijk bij onszelf te blijven. Natuurlijk weten we wat er om ons heen gebeurt. We kijken naar wat er in de wereld verandert, maar we proberen ons zo min mogelijk te laten beïnvloeden door andere merken. Dit is niet de makkelijkste weg, maar voor ons wel een veel leukere. De collectie is namelijk ook altijd echt van ons. En dat voelt goed. 

    Maar het allerbelangrijkste is altijd dat wat wij hebben ontwikkeld ook goed terecht komt. En daar hebben jullie ook een belangrijke rol in: we danken jullie enorm voor het vertrouwen en jullie loyaliteit aan ons merk!

    We hebben weer veel mooie ideeën die we het komend jaar met plezier willen gaan ontwikkelen. En we hopen dat we jou daar ook weer blij mee kunnen maken.

    Goede voornemens zijn zó 2016! Het gaat anno nu om trouw blijven aan je eigen waarden. En eigenlijk zijn we dan ook wel heel benieuwd naar waar jij voor staat? Mail ons als je het met ons wilt delen, gewoon doen, vinden we leuk!

    Ik wens jou en jouw dierbaren, ook namens ons hele FRESH! team, een heel mooi en gelukkig 2017 toe!

    warme groet,
    Denise
    FRESH!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

 

Reactie toevoegen

Fashion

Inloggen Als u al een account heeft kunt u hieronder inloggen met uw e-mailadres en op de regel daaronder uw wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? Klik hier

Inloggen